Killar är horor också!

3 Dec

Ok guys, det här är bakgrunden. För någon månad sen läste jag en artikel om att det är fler unga killar än tjejer som prostituerar sig. För mig var det förvånande, men jag konstaterade att det ironiskt nog innebar att fler killar de facto var horor.

Jag har som många andra stört mig på hur unga tjejer påfallande ofta kallas för horor av killar och började då skissa på en liten kampanj som skulle stärka unga tjejers självbild, och hjälpa dem att slå tillbaka. Vi hjälpte förra året till med kampanjen okejsex.nu, men jag var ändå kritisk mot den i min förra blogg, eftersom den utmålade tjejen som den som vanligtvis inte ville ha sex. Inte särskilt jämställt.

Jag ville därför göra en kampanj som utan pekpinnar – och med glimten i ögat – belyste ett vardagsproblem för unga tjejer. Det var viktigt för mig att humor skulle vara en viktig ingrediens.

Därför vill jag nu starta igång något som går under projektnamn ”Killar är horor också” (detta kan komma att ändras innan kampanjen drar igång). Poängen kommer vara att vara att det är fler killar som är horor än tjejer, varför är det då tjejerna som kallas för horor? Borde inte det vara tjejerna som kallar killarna för horor istället? Genom olika knep ska vi driva med den kultur och jargong som råder på många skolor och runtom i samhället.

Nu behöver jag er hjälp! Jag kommer visserligen att satsa lite reklampengar från Tjuvlyssnat, men det krävs en hel del engagemang från er för att det ska funka. Min första tanke var att vi skulle söka bidrag till projektet, men snart insåg jag hur häftigt det skulle vara om vi gjorde det här helt själva, utan att belasta skattebetalarna.

Kampanjen behöver därför hjälp av alla möjliga frivilliga. Folk som kan illustrera flyers och affischer, folk som kan sätta upp och dela ut dessa. Någon som kan hjälpa till att designa hemsidan (vi kör en wordpress-blogg som finaste Andreas säkert kommer att installera åt oss) Ni som går i skolan kan sprida budskapet, och ni som verkligen vill engagera er kan ingå i styrelsen där vi bestämmer budskap och planerar olika events.

Vi kommer även behöva hjälp med att filma små inslag för att sprida budskapet. Några kanske pluggar på ett mediegymnasium och kan hjälpa till med detta? Vi filar på kampanjen fram till i början på januari och kickar igång när vårterminen börjar!

Skicka ett mejl till killhora @ gmail . com (fast ta bort mellanslagen så klart) och skriv några rader kort om dig själv och vad du kan hjälpa till med. Din hjälp betyder verkligen hur mycket som helst, hur lite du än kan göra. Mejla så att jag har din adress även om du bara vill hjälpa till med att sprida budskapet. Då kan jag kontakta er när det är dags.

Det spelar ingen roll om du är tjej eller kille, svart eller beige, bög eller metrosexuell.

Uncle Damon wants you!

Update: Självklart ska ingen behöva kallas för hora, men när klimatet ser ut som det gör på skolor, kan det här bli ett fungerande – om än provocerande – sätt att få killar att tänka till. Ni som tror att det finns ”snälla” sätt att gå tillväga, är välkomna att ge konkreta förslag.

125 Responses to “Killar är horor också!”

  1. nephele 03. Dec, 2008 at 18:04 #

    Damon: ”Skolan har inga möjligheter att påverka dessa killar.”
    Det är ju inte sant! Skolan kan kanske inte kan lösa problemet helt, men det är klart att dom kan påverka. Om lärare markerade att det inte är ok att kalla tjejer för hora, att tafsa osv, och slutade rättfärdiga pojkars/killars nedsättande kommentarer och beteenden med saker som ”han tycker om dig men vet inte hur han ska visa det”, så skulle det helt klart påverka.
    Speciellt tror jag att det skulle få tjejer att protestera mer och inte bara acceptera det som man ofta gör nu.

    En annan grej som jag tycker är viktig är hur man ser killars sexualitet. Om en kille prostituerar sig så ses det inte som lika illa som för en tjej, för ”killar vill ju alltid ha sex ändå och det är ju soft att få betalt för det”. Tjejer får inte vilja ha för mycket sex, och killar får inte inte vilja ha sex. Det sabbar ju för alla.

  2. Dennis 03. Dec, 2008 at 18:25 #

    Fin idé, men grejen är att det finns minst lika många killar som blir kallade ord som ”bög” av tjejer. Dessutom är det helt fel att ha en rubrik som ”Killar är horor också”, det låter ju inte precis som att man har tänkt sig att ordet ”hora” ska bli mindre använt generellt, snarare att killar också ska få bli kallade ”hora” oftare.

  3. Hanna 03. Dec, 2008 at 18:30 #

    ”Killar är horor också”? Också? Suck, vilken kass idé. Alla kommer bli arga för det, förutom just dem som är tänkt målgrupp. De har inte hjärna nog att bry sig om att svara med nåt annat än ”håll käften, jävla hora”.

    DESSUTOM STÅR DET INGENSTANS I ARTIKELN ATT DET ÄR FLER MÄN ÄN KVINNOR SOM PROSTITUERAR SIG.

  4. camilla 03. Dec, 2008 at 18:33 #

    grymt bra diskussioner! själv tycker jag även att idén är bra, men det viktigaste är ju att just skapa en diskussion så man belyser problemet.

    till pasj: att bli kallad hora är väl en form av mobbing? mobbing är ju ändå att trycka ner andra och sänka deras självförtroende, tror att ordet hora ofta används i det syftet också.

    till nuddis: du skriver att det viktiga är hur vi tar emot orden. tycker du då att vi ska lära tjerna att bara strunta i när dom blir kallade kränkande saker? det är ju ändå inte hos tjejerna (läs tjejerna som blir kallade hora, inte tjejer generellt) problemet sitter. man ska inte behöva ta skit bara för att folk är för fega för att ta striden!

  5. AntiU 03. Dec, 2008 at 18:53 #

    Citerar Damon: ”Precis, och många av dessa som är kritiska på Tjuvlyssnat är vita heteromän. De lever helt skyddade och kan göra lite som de vill. Jag tar inte deras kritik på så stort allvar.”

    Det där var nog nått av det mest fördomsfulla jag läst på länge! Vad vet du om hur ”skyddade” dem är, hur vet du att de inte blivit/är mobbade? Att inte ta in allas kritik på grund av vem som skrev den tyder (tyvärr) på att det här är ett projekt som kommer misslyckas. Är för övrigt tjej (ungefär som det spelar någon roll).

  6. AntiU 03. Dec, 2008 at 18:59 #

    Vart tusan tog kommentaren jag tog citatet ifrån vägen?

  7. nuddis 03. Dec, 2008 at 19:04 #

    camilla: jag vet inte riktigt vad jag ska svara. du har citerat en mening och sen frågat nåt helt annat. jag tycker inget av de slutsatser som du har kommit med

  8. AntiU 03. Dec, 2008 at 19:16 #

    Ber om ursäkt för trippel-posten. Såg nu vart den var :P

  9. Lena 03. Dec, 2008 at 19:21 #

    Citat från Damond som AntiU letade efter. inlägg 33.
    En annan lena: Precis, och många av dessa som är kritiska på Tjuvlyssnat är vita heteromän. De lever helt skyddade och kan göra lite som de vill. Jag tar inte deras kritik på så stort allvar. Däremot är det också flera vita heteromän som har mejlat och erbjudit hjälp, så låt oss göra detta tillsammans. Håller med dig f.ö. om att kvinnor, invandrare och HBT.s ofta sitter i samma båt!

    Håller på dig…

  10. Frode 03. Dec, 2008 at 19:22 #

    ” något som går under projektnamn “Killar är horor också” ”

    Tips: byt till ”killar är också horor”, annars blir det syftningstveksamheter (Killar är horor också… förutom allt annat de är). Inget jättefel kanske men om man har en slogan bör den vara fri från alla såna möjligheter att frivilligt eller ofrivilligt missförstå den – imo.

  11. Lisa 03. Dec, 2008 at 20:18 #

    ohyes, det här tycker jag om! Hjälper gärna till att sprida detta till alla i hela trollhättan :)

  12. Damon 03. Dec, 2008 at 20:18 #

    Snälla läs igenom hela tråden innan ni kommenterar, jag hinner inte svara på samma sak två gånger.

    Slaeshjag: Alla kan göra NÅGONTING. Skicka ett mejl.

    Pasj: Sure, sätt igång och kör en kampanj för mobabde barn. Jag hjälper dig så gott jag kan.

    nephele: Som jag skrev så krävs det modiga lärare. Jag håller med skolan KAN påverka, men oftast orkar/vågar man inte ta itu med problemen.

    Dennis: Som sagt, nästa gång gör vi ett projekt för att förbättra synen på homosexualitet, jag lovar.

    Camilla: Word!

    AntiU: Det här projektet kommer att bli helt fantastiskt. Jag tar inte killars kritik på lika stort allvar för nu har jag en inbox full med mejl från tjejer som tackar för att jag belyser detta vardagshelvete. Ett helvete många killar inte riktigt kan inse. Lika mycket som jag inte riktigt kan inse vad bögar måste gå igenom dagligen.

    Frode: Tack för tips!

  13. Andreas 03. Dec, 2008 at 20:22 #

    Jag hjälper naturligtvis till med vad jag än duger till att göra, det vet du. :)

    Och jag avstår ifrån att bjuda på den spanska standardkommentaren i sammanhanget. Hur många sådana kommentarer har du fått radera?

  14. Diana 03. Dec, 2008 at 20:47 #

    Tja, jag kan inte direkt säga att jag kan rita flyers, men vill ni ha en slant? Jag gillar idén.

  15. hannah 03. Dec, 2008 at 21:01 #

    shit Damon vad fint. (@Andreas: Hipphipphora! ;)
    åsså ett gny: att folk alltid måste klaga på att de som tar initiativ väljer fel saker! säger som mighty D: starta era antimobbningskampanjer själva, det står er fritt! det viktiga är väl att NÅT blir gjort för att förbättra världen.

  16. Jenny 03. Dec, 2008 at 21:05 #

    låter skitbra! :D jag går teaterlinjen o vi ska sätta ihop en liten pjäs o spela på kulturdagen i stadsparken, jag ka försöka få igenom ett förslag om den ska handla om just detta :)

    skitbra! :D

  17. kristine 03. Dec, 2008 at 22:20 #

    jag diggar ditt tänk. Behöver du hjälp är jag på.

  18. Em 03. Dec, 2008 at 23:33 #

    Underbart!! I LOVE YOU :) tyvärr finns det nog tjejer som gärna hjälper till att kalla andra tjejer för hora också :(
    Men jag diggar din idé och jag sprider det gärna med dig!! :)

  19. Stefan F 04. Dec, 2008 at 00:06 #

    Hej, först vill jag säga att jag tycker det är en jättebra idé av Damon att starta ett sånt här projekt.
    Men tycker ni verkligen inte att kunde den göras mycket bättre ?!

    Jag menar hur ska ungdomar som kallar varandra för ”hora” ta till sig budskapet? Många menar ju att ”hora” har blivit ett ord som inte har någon vidare kraft idag, det är nästan som att använda ”pucko”, alltså not a big deal (dessvärre).
    Damon, vill du verkligen bli vinklad som snubben som startade en kampanj för att få ligga med feministpacket ?

    Ändra den istället! Ändra till något som handlar om något större. Som handlar om respekt för varandra!

    Varför skulle man annars använda ord som ”hora”?!
    Jo, därför att man har en bristande respekt för en annan.
    Det handlar bara om att vi måste tänka på hur vi behandlar varandra. ”Den gyllene regeln” hette den.

  20. P 04. Dec, 2008 at 00:58 #

    Lena & co: Varför ska ordet hora lyftas bort ur vokabuläret?! Det är människor som tvingas sälja sin kropp, dem ska inte användas som slagpåse men vi ska definitivt inte distansera oss från dem genom att behandla själva ordet som något äckligt. Det är kränkningen i handlingen och meningen däri som är kränkande.

    Det är inget fel på horor, torskar däremot…

  21. knytt 04. Dec, 2008 at 01:10 #

    Sweet! Jag diggar idén, förutom det extremt äckliga och sexistiska stigmatiserandet av prostituerade som ligger på lur. Det märks iofs tydligast i de kritiska kommentarerna, men jag ber dig tänka på det, snälla. Tänk ett steg längre, om vi väl får bort horstämpeln från kvinnor som avviker från normen blir det jobbigt att då sätta igång och kämpa för att upprätta prostituerades människovärde.

    Kommer att tänka på ett citat ur Liv Strömquists serie ”De störigaste inläggen i prostitutionsdebatten” angående ”Vägra kallas hora”-kampanjen:

    ”Ja, jag vet att denna kampanj är till för att stoppa sexuella trakasserier i skolan, men… är verkligen problemet att tjejer som inte ‘är’ horor blir kallade detta och på så sätt blir förväxlade med den allra lägsta, mest stigmatiserade och smutskastade kategorin kvinnor som finns? [...] Att ett medeltidslingo lever kvar på skolgårdarna som en teknik för att kontrollera kvinnors klädsel och uppförande är minst sagt fel. [...] Men är det inte lite snett att gå med på det sexistiska grundantagandet att ‘hora’ är det värsta man kan bli kallad, eller vara? ‘Vägra kallas hora’-kampanjen hade t om denna ramsa på en demonstration:
    ‘Vägra kallas hora, vägra kallas bög! Klasserna för stora, kommunen är för trög!’”

    Nu blev det ett gnällinlägg, förlåt. Jag är lite orolig bara. Go Damon! Asnajs initiativ!

  22. Mathias 04. Dec, 2008 at 01:56 #

    Det är lustigt hur saker och ting sammanfaller ibland. Hittade den här tråden nu och tidigare idag läste jag följande serie på internet. Tycker att den passar in väldigt väl i sammanhanget

    http://www.sinfest.net/

  23. Albin 04. Dec, 2008 at 03:01 #

    Bra! kör på kampanjen ffs! Skit i nej-sägarna, de kan köra sina egna kampanjer

  24. Laura 04. Dec, 2008 at 15:23 #

    Heja Damon!(Klappar händerna) Du behöver verkligen inte några glasögon!

  25. Paris 04. Dec, 2008 at 15:34 #

    Varför inte skapa en kampanj mot att man inte ska kalla folk för horor överhuvudtaget?

    Okay om man ÄR prostituerad, och okay att det är fler killar än tjejer, men vad spelar det för roll egentligen? =P ska man gå runt och kalla alla killar för horor istället? =P

  26. Robert 04. Dec, 2008 at 17:15 #

    Jag vet inte om det här är rätt men jag tror att det är vanligare när man är i tonårsåldern än när man är vuxen att någon kallar någon hora.

    Och om det är sant så kan jag upplysa dig om att det är betydligt vanligare att en kille blir kallad bög än att en tjej blir kallad hora.
    Och om du menar det här med att om en jej har sex med flera killar blir hon kallad hora och om en kille gör det så blir han kallad player har helt att göra med tjejers inställning till andra tjejer.
    Det är inte killar som kallar tjejer hora om något sådant skulle hända.

    Jag tror inte att du vet särkilt mycket om just det där ämnet. Du har sett för mycket på Hipp Hipp hora och sen lyssnat på gnälliga feminister.

    Skulle gärna vilja diskutera det här med dig men med en kommentatorfunktion är inte ett bra sätt.

    Annars tycker jag att du tar upp ett bra ämne att man ska sluta kalla tjejer hora. Men du skyller på killarna och det är fel. Jag säger absolut inte att killar aldrig kallar tjejer horor.

    Och sen kanske du borde tänka lite på varför detta händer. Jag tror att det är pga att det finns en speciell regel att killar inte ska slå tjejer. Och istället för att slå dem så säger de någo som gör lika ont.

    Jag mailar också det här till den där mailaddressen bara för att vara säker på att du läser detta.

  27. Louise 04. Dec, 2008 at 17:24 #

    Hej Damon!
    Ditt initiativ är mycket hedervärt, dvs. att få stopp på användandet av det kränkande uttrycket hora.

    Däremot måste jag få invända ngt mot ditt inlägg på tjuvlyssnat.se. Där får jag uppfattningen av att det är pga av att fler killar som är prostituerade som man ska sluta lägga epitetet hora på kvinnor. Kanske ett syftningsfel pga av frånvaron av glasögon, vad vet jag=)

    Keep up the good work!Inget kommer att förändras i jämställdhetsfrågan om inte killar/män vill förändra, det är ni som måste vilja förändra maktstrukturen som den ser ut idag, esom det är ni som sitter på maktverktygen.

    =)

  28. lejon 04. Dec, 2008 at 17:27 #

    Avdramiatisera ordet Hora? På vilket sätt? Ville bara säga till alla ni som vill behålla erat ryktesnamn som Hora, för det gör ni om ni lyssnar till kampanjens namn Killar är Horor ”OCKSÅ”
    Väx upp! Och om det nu stämmer att unga tjejer kallar sig Bitch som tydligen betyder självständig, så kommer ni att presentera er för: – Hej! Jag är en Bitchig hora. Är det var ni är ute efter? Är det det som ska bli den nya statusen bland tjejer? Vad säger era föräldrar om det? Vad kommer alla osyldiga killar att säga när de blir kallade för horor? Tänk på det tjejer när ni blir kallade för horor och ni mår dåligt över det. Kom inte och beklaga er sedan för att ni blir kallade horor, för det kommer ju nu att bli ett status bland er tjejer och killar.
    Tycker som föregående skrivare, ha en kampanj mot att inte kalla folk för hora. Då hade jag ställt upp med att hjälpa till och många med mig som mår jättedåligt för att de blir mobbade.

  29. Elin 04. Dec, 2008 at 17:29 #

    Fantastiskt bra initiativ! Av döma av diskussionerna här verkar det vara rätt sätt att starta debatt om ett viktigt ämne. Jag har en fråga gällande kampanjen, jag hoppas den inte uppfattas som okonstruktiv kritik från någon som inte tänker hjälpa till.

    Det jag undrar lite över är hur frågorna som ställs när man läser en snygg provocerande affisch (som verkar vara huvudsakliga aktionen?) ska tas om hand?

    Vägen till förändring är diskussion och reflektion och jag tror att den måste ske på plats, på skolorna. Därför är samarbetet med skolorna/lärarna otroligt viktigt för att hitta ett djup under provokationen.

  30. David 04. Dec, 2008 at 17:40 #

    Om man tittar på andra åldergrupper är fördelningen kvinnor/män ganska annorlunda. Således kan man alltså inte börja kalla sin far för hora.

  31. Damon 04. Dec, 2008 at 17:47 #

    Vi är många överens om en sak. Det är ett bra initiativ! Jag har fått mejl från ett par personer som passar in i styrelsen och det blir där vi tar in alla aspekter och bearbetar ett syfte och mål.

    Alla kan ju inte få sin vilja igenom men alla kommentarer läses igenom och ta in.

    Däremot har jag svårt att ta till mig kommentarer som Roberts:

    ”Och om du menar det här med att om en tjej har sex med flera killar blir hon kallad hora och om en kille gör det så blir han kallad player har helt att göra med tjejers inställning till andra tjejer.
    Det är inte killar som kallar tjejer hora om något sådant skulle hända.”

    Vilken sten har du legat under de senaste åren undrar jag då? På riktigt. Jag har fått in horder av mejl från unga tjejer som blir kallade för horor för att de ligger med flera killar. Påstår du att de ljuger? Det är ett vidrigt problem som är enormt utbrett.

    Och den här kampanjen kommer på ett eller annat sätt att förbättra. Jag tror inte att situationen går att förvärra mycket mer.

    Andreas: Du är en klippa! Du ska få den cred du förtjänar.

  32. Sister 04. Dec, 2008 at 18:00 #

    För lite förkovring i ämnet kan ni läsa Fanny Ambjörnsons vetenskapliga artikel om användandet av hora bland flickor/tjejer.
    Hon menar att (redan utsatta) tjejer kallar varandra det, för att det är den enda möjligheten för dem att själva utforma betydelsen av ordet. De är redan stämplade som ”horor” (i en vidare innebörd) och skulle man förbjuda användningen (som vissa rektorer på vissa skolor vill) skulle de förlora ett verktyg till att själva forma sin tillvaro… Typ så.
    Komme rinte ihåg vad artikeln heter men den är läsvärd, kan kolla upp det när jag kommer hem.

  33. Silk 04. Dec, 2008 at 18:05 #

    Bra idé, den skapar ju redan en stor diskussion kring problematiken! :)

    Anekdot:
    Jag gick på gatan en lördagseftermiddag tillsammans med några vänner för ca 5 år sedan. En kille går förbi och klappar till mig i baken. Jag blir skitsur och ger honom en örfil och säger något i stil med ”vad fan håller du på med?!”. Han blir både sur och generad och replikerar med: ”Din jävla hora!”

    Jag kände mig kränkt vid tillfället, men idag kan jag bli lite road över hans oförmåga att förstå att just den där ”kränkningen” kanske inte direkt var så passande. Men ändå ett exempel på hur ordet används kränkande, trots en uppenbar felanvändning. Det är alltså inte bara tjejer som ”knullar runt” som får stämpeln, den används även som en ren härskarteknik.

  34. qwerty 04. Dec, 2008 at 18:11 #

    annahita:

    Oh noe, ett ord var särskrivet ditt liv går under?

  35. Robert 04. Dec, 2008 at 18:15 #

    Sa jag att det inte hände? Jag menar att tjejer sa det bakom en annan tjejs rygg (jag har själv hört dem). Och det är betydligt oftare en tjej säger det om en annan tjej än vad en kille säger det om en tjej i det SAMMANHANGET.

    Och nej jag har inte legat under någon jäkla sten Jag är själv tonåring så jag borde nog veta vad mer vad som händer i vår ålder än vad du vet. Och med tanke på ditt idiotiska svar så förstår jag att jag gör det. Jag har sett det med mina ögon och jag har hört det själv. Medans du har hört någon säga att det har hänt.

    Ja det händer har jag förnekat det? Men jag har hört betydligt mer tjejer säga det om om andra tjejer i det sammanhanget.Och tjejerna skulle ju inte veta om det om någon sa det bakom deras rygg. Det förklarar ju varför du inte fått nåt mail omdet.

  36. Linda 04. Dec, 2008 at 20:44 #

    Sweet! Bra tänkt! :0)(Blir det bra hänger jag gärna upp afficher!)
    Linda

  37. Mr. R 04. Dec, 2008 at 22:30 #

    Äääh de där är en myt, jag har då aldrig hört nån tjej bli kallad hora

  38. nms 05. Dec, 2008 at 16:44 #

    Vad är problemet? En hora, enligt någolunda accepterad svenska, är en prostituerad kvinna. Om en kvinna som är prostituerad kallas för hora, ja det är väl onödigt elakt, men korrekt ändå. Om en icke prostituerad kvinna kallas hora så finns det inget skäl för kvinnan att känna sig kränkt av det, såvida hon faktiskt inte tar betalt för sex — vilket gör henne till hora per definition. Om en man, oavsett om han är prostituerad eller inte, kallas för hora så är det inte korrekt — eftersom han inte är kvinna. Så, vad är syftet? Att du vill att ordet hora ska gälla även för prostituerade män? Eller kanske för alla män (enligt ditt argument att ”kvinnor borde kalla män för horor eftersom fler män är prostituerade” — bra generalisering där, verkligen)?
    Kan män även vara lesbiska också? Kanske vi ska kalla ”pappa” för ”mamma” också, så det blir jämställt och könsneutralt.

    Jag förespråkar verkligen inte användningen av ordet hora på något sätt, varken mot män eller kvinnor, prostituerade eller ej. Det hade varit mycket mer sympatiskt om du delade den inställningen och arbetat för att bli av med ordet helt.

  39. Christoffer 05. Dec, 2008 at 17:07 #

    smakfullt att vara utklädd till A. Hitler på mellanbilden. Hitlermustasch och -frisyr.

  40. sandra 05. Dec, 2008 at 18:30 #

    Är inte detta fel väg att gå? På detta sätt pekar du att det är Ok att kalla NÅGON hora… Ingen skall behöva höra detta. Och att vrida pilen mot killarana är väl ända att sända fel budskap?

  41. LBJ 06. Dec, 2008 at 00:30 #

    nms skrev den förnuftigaste kommentaren i mannaminne. Alldeles för många blir alldeles för upprörda, kränkta och tar åt sig för mycket av alldeles för lite.

  42. Anders 06. Dec, 2008 at 12:15 #

    Damon, det är tråkigt att se att du inte kan ta kritik angående din idé när tex Lena har vettiga synpunkter om den som du borde ta till dig av. Det får den här kampanjen att verka som att du inte är speciellt intresserad av att få med dig människor på din idé, utan tycker det är viktigare att driva en helt egen duktig-kille-kampanj. Risken är ju att den slutar lika långt ute på hala isen som okejsex.nu gjorde, och det är långt ut det.

  43. Felicia 06. Dec, 2008 at 12:51 #

    Fråga Hanna Fridén!! Metrobloggen.se/hannafriden

    Designade inte hon omslaget till en av tjuvlyssnats böcker? Plus att hon är gränslöst witty och aktiv inom feminist-debatten.

    Lycka till!

  44. Damon 06. Dec, 2008 at 12:56 #

    Robert: Jag citerar dig: ”Det är inte killar som kallar tjejer hora om något sådant skulle hända.”
    Så JAAA, du skrev att det inte hände.

    nms: Är du på allvar? Du skriver ”Om en man, oavsett om han är prostituerad eller inte, kallas för hora så är det inte korrekt — eftersom han inte är kvinna”. En sån kommentar förtjänar inget svar.

    Christoffer: Ja, jag är nazist.

    Anders: Läs om, läs rätt. Jag har hela tiden hävdat att vi formar kampanjen efter vad de i styrelsen tycker. När det kommer in folk här och hävdar att detta är ett icke-problem så kan jag bara skratta åt det. Precis som många hävdar att diskriminering på krogen inte förekommer, fast jag ser det varje vecka. Jag har en inbox full av historier från tjejer som mår/mått dåligt. Det gör mig än mer övertygad om att det här är rätt väg att gå.

  45. Damon 06. Dec, 2008 at 13:01 #

    LBJ: Ok, jag ska leta upp dig och kalla dig för pappaknullare varje dag, och se till att folk omkring dig börjar kalla dig för pappaknullare, så ska vi se hur upprörd och kränkt du blir då. Ditt personnummer?

  46. Lena 06. Dec, 2008 at 14:35 #

    Damon! Fast jag inte tycker om upplägget kring detta så följer jag diskussionen. Är du vuxen? Du kör med hot!!!Och förföljelse!!! Du skrev att du är nazist, ett tydligt tecken på det är dina uttalande om de personer som inte tycker som dig. Vad ger det för signaler till ungdomarna?

    Detta är ett stort problem i vårat samhälle och det är ett bra intiativ, men inte hur du/ni lägger upp det. Du är klar med vad du tycker, varför kör du med hot till dem som yttrar sig mot dig? Du gör en uppvigling genom ditt uppförande. Det finns faktiskt de som aldrig har hört att någon sagt hora till någon, alla lever inte din värld. Ska du ta med det i kampanjen att du hotar folk också?

    Tur att det inte är våra skattepengar du tar till detta! Aldrig att jag skulle vara en del i hot och förföljelse om dem som yttrar sig.

    Hade jag varit LBJ så hade jag polisanmält detta uttalande.

  47. Damon 06. Dec, 2008 at 15:02 #

    Lena: Jag har läst din blogg och ser att du anmäler allt. Den som inte förstår att jag är ironisk, bör kolla upp närmaste psykolog. De som trycker ner dessa unga tjejer ska få igen med samma medicin. Jag sätter hårt mot hårt. Men om du verkligen tror att jag är nazist, vet jag inte riktigt vad jag ska kunna säga till dig mer…

    Och skriv inte under olika nicks. Du är uppenbart här inne för att förstöra. Om inte kampanjen passar dig, sök dig vidare. Ge konstruktiv kritik, så kommer styrelsen att ta till sig det när det väl är dags.

  48. Idnum 06. Dec, 2008 at 15:43 #

    Det är ny forskning detta, därav avsaknaden av statistik många skulle vilja se. Det är intressant det han tar upp, Niklas Eriksson, och jag ser fram emot att få höra mer om detta.

    Vet dock inte hur jag ska ställa mig till kampanjen, jag tror det kan vara en start, en ögonöppnare och lite av en vagel i ögat på många, av det jag läst i tråden.

    Men samtidigt är det kanske en liten klumpig ”approach”, att göra killar till ocksåhoror, men hellre en rättfram och rak kampanj som trampar runt och rör om, än ingen kampanj alls.

    Och till nms, bara för att något inte är sanning, så betyder inte det att det kan vara förolämpande eller nedsättande. Ord är inte rena instrument som används för kommunikation, de är också laddade med känslor och värderingar.

  49. nuddis 06. Dec, 2008 at 18:57 #

    jag kan hålla med Lenas tanke ibland om att du (Damon) kör med hot. jag skulle inte kalla det hot direkt men du har en väldigt aggressiv ton och du kör mer än gärna med det klassiska argumentet ”men du vet ju ingenting” om än i en annan tappning.

    exemplet ovanför med ”Den som inte förstår att jag är ironisk, bör kolla upp närmaste psykolog.” är väldigt talande. jämför med mobbarens ”men jag skojade bara med honom”. alla förstår inte alltid.

    svaret du gav LBJ förstår jag inte alls. i det fallet är det ju inte ordet pappaknullare som är problemet utan det uppenbara problemet är ju att du (eller någon) ska följa efter honom/henne och dessutom uppvigla folk omkring att bete sig hotfullt. om du tycker det är passande så kan du kalla mig pappaknullare men jag vill inte gärna bli förföljd vilket är en helt annan problematik

    och som svaret du gav nms ”En sån kommentar förtjänar inget svar.”. den debattekniken har fungerat väldigt bra mot Sverigedemokraterna också har jag hört.

    borde vi inte hålla oss till hordebatten. jag tycker det är lite kul att gå in och se vad folk har för åsikter men politisk pajkastning har aldrig varit speciellt underhållande (läs lämpligt)

  50. M 06. Dec, 2008 at 19:53 #

    Jag tycker att detta verkar som en toppen idé! Jag läste om detta på tjuvlyssnat och där skrev du att man kunde hjälpa till med lite vad som helst, t.ex. teater. Och själv älskar jag att både titta på och spela teater, och jag går i en dramagrupp i skolan som känner likadant. Vi såg i veckan en föreställning av Ung Utan Pung som hette Puss & Snusk, där de tog upp en massa tabubelagda saker bl.a. nakenhet, könsroller. Detta var så sjukt bra och vi alla i gruppen kände att det vore jätteballt att hålla på med sånt. Och detta liknar ju på sätt och vis det, när man tar upp problem i ungdomars vardag.
    För att komma till saken, om du skulle behöva hjälp av teatermänniskor, finns det nog möjlighet till det i 3an på brinellgymn. i nässjö.

Trackbacks/Pingbacks

Leave a Reply